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Finance and Corporate Services Meeting of September 5th, 2023 / Réunion des services financiers et généraux du 5 septembre 2023

On September 5th, 2023, the Finance and Corporate Services Committee held it's first meeting following the summer legislative break. Given that it was the first meeting following the break, the agenda was very fulsome and there were a lot of different discussions which the committee held. I want to provide a brief overview of some of the items on the agenda which were discussed.

2023 Q2 Financial Forecast and 2024 Budget Directions

The General Manager of Finance and Corporate Services and Chief Financial Officer provided an overview of the financial forecast for the City of Ottawa to date, with details about where the City's finances are at so far this year and where they are forecasted to be by the end of the year. The City is facing a deficit of approximately $16 million so far this year, largely due to pressures from the winter and spring weather and subsequent cleanup. Staff forecast that the deficit will be in the range of $6 million by the end of the year, which would likely be funded by the tax stabilization reserve.

Additionally, staff brought forward a report concerning the 2024 budget directions, a requirement of the City in advance of the formal tabling of the budget. The budget will be formally tabled on November 8th, 2023, and is expected to be deliberated and adopted by Council on December 6th, 2023. The initial budget direction is to look for a municipal tax increase of no more than 2.5%, but will obviously be subject to Council approval. There will be more information in the coming months about engagement and consultation opportunities prior to Council consideration.

BIA Expansions in Kanata and Orleans

The committee considered expansions to the BIA boundaries in both Kanata and Orleans which would add hundreds of new businesses within the existing boundaries. The Kanata BIA expansion is projected to increase the member value from $384 million to $672 million, and increase the BIA levy by $180k. The expansion to the Heart of Orleans BIA will increase the member value from $216 million to $620 million whilst increasing the BIA levy to $698k. These expanded boundaries and additional money from BIA levies will allow for continued economic development within these areas which is an overall positive for businesses in abutting communities.

Acquisition of 1245 Kilborn Place (Ward 18)

The staff report regarding the acquisition of 1245 Kilborn Place occupied a lot of the discussion around the table at the meeting, with over 20 residents registering to speak to the committee regarding the item. The report indicated that in February 2023, the Roman Catholic Episcopal Corporation stated their intention to put the 8.7 acre property to market. The property currently houses a three-storey vacant institutional building formerly used as a seminary, office, and residence.

The intended use is for future use to meet the strategic goals and initiatives of the housing services. Housing services has initiated a building condition audit at the location and state that it is prioritized due to its proximity to transit, amenities, and services for potential residents. Any future approvals regarding the uses of this property for a project such as affordable housing would be subject to future consultation and discussion, per staff.


Le 5 septembre 2023, la commission des finances et des services généraux a tenu sa première réunion après la pause législative de l'été. Étant donné qu'il s'agissait de la première réunion après la pause, l'ordre du jour était très chargé et la commission a tenu de nombreuses discussions différentes. Je voudrais donner un bref aperçu de certains des points de l'ordre du jour qui ont été discutés.

Prévisions financières pour le deuxième trimestre 2023 et orientations budgétaires pour 2024

Le directeur général des Finances et des Services généraux et directeur financier a donné un aperçu des prévisions financières de la Ville d'Ottawa à ce jour, ainsi que des détails sur l'état des finances de la Ville depuis le début de l'année et sur l'état prévu à la fin de l'année. La Ville est confrontée à un déficit d'environ 16 millions de dollars depuis le début de l'année, en grande partie en raison des pressions exercées par les conditions météorologiques de l'hiver et du printemps et du nettoyage qui s'en est suivi. Le personnel prévoit que le déficit sera de l'ordre de 6 millions de dollars d'ici la fin de l'année, ce qui sera probablement financé par la réserve de stabilisation fiscale.

En outre, le personnel a présenté un rapport sur les orientations budgétaires pour 2024, une exigence de la ville avant la présentation officielle du budget. Le budget sera officiellement déposé le 8 novembre 2023 et devrait être délibéré et adopté par le Conseil le 6 décembre 2023. L'orientation initiale du budget est d'envisager une augmentation des taxes municipales ne dépassant pas 2,5 %, mais elle sera évidemment soumise à l'approbation du Conseil. Dans les mois à venir, de plus amples informations seront communiquées sur les possibilités d'engagement et de consultation avant l'examen du budget par le Conseil.

Expansion des ZAC à Kanata et Orléans

La commission s'est penchée sur l'extension des limites des ZAC de Kanata et d'Orléans, ce qui permettrait d'ajouter des centaines de nouvelles entreprises à l'intérieur des limites existantes. L'agrandissement de la ZAC de Kanata devrait faire passer la valeur des membres de 384 millions de dollars à 672 millions de dollars et augmenter le prélèvement de la ZAC de 180 000 dollars. L'extension de la ZAC de Heart of Orleans fera passer la valeur des membres de 216 millions de dollars à 620 millions de dollars, tout en augmentant le prélèvement de la ZAC de 698 000 dollars. L'élargissement des frontières et les fonds supplémentaires provenant des prélèvements sur la ZAC permettront de poursuivre le développement économique dans ces régions, ce qui est globalement positif pour les entreprises des communautés avoisinantes.

Acquisition du 1245 Kilborn Place (quartier 18)

Le rapport du personnel concernant l'acquisition du 1245 Kilborn Place a occupé une grande partie des discussions autour de la table lors de la réunion, plus de 20 résidents s'étant inscrits pour s'adresser à la commission à ce sujet. Le rapport indique qu'en février 2023, la Roman Catholic Episcopal Corporation a fait part de son intention de mettre en vente la propriété de 8,7 acres. La propriété abrite actuellement un bâtiment institutionnel vacant de trois étages, anciennement utilisé comme séminaire, bureau et résidence.

Il est prévu de l'utiliser à l'avenir pour répondre aux objectifs stratégiques et aux initiatives des services de logement. Les services du logement ont entamé un audit de l'état des bâtiments à cet endroit et déclarent qu'il s'agit d'une priorité en raison de sa proximité avec les transports en commun, les commodités et les services pour les résidents potentiels. Toute approbation future concernant l'utilisation de cette propriété pour un projet tel que des logements abordables serait soumise à une consultation et à une discussion futures, selon le personnel.